هلال‌احمر افغانستان از ایران برای کمک به سیل‌زدگان بغلان درخواست کمک کرد ۵ ناشر افغانستانی در نمایشگاه سی‌وششم کتاب تهران رئیس کل موزه ملی ایران: ما باید میراث افغانستان را به درستی به جهان معرفی کنیم به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران | با چهار رمان معروف با موضوع افغانستان آشنا شوید احتمال بارندگی شدید در ۲۲ ولایت افغانستان در روز چهارشنبه (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید کاظمی قمی بر اهمیت گروه تماس منطقه‌ای ثبات افغانستان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: سازمان‌ملل قاچاق موادمخدر از افغانستان را تهدید در نظر بگیرد گزارش سازمان ملل از سیل افغانستان | ۱۸۰ تن کشته شدند و نزدیک به ۹ هزار خانه تخریب شد امیرعبداللهیان خواستار توجه جدی سازمان ملل به وضعیت مهاجران افغانستانی شد هشدار هواشناسی افغانستان در رابطه با احتمال وقوع باد‌های شدید وزیر حج طالبان با اردوغان دیدار کرد باقری: حضور آمریکا نقش مهمی در گسترش ناامنی در افغانستان داشت + فیلم تقدیر مقام طالبان از کمک ایران به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان هرات آمادگی هلال احمر برای امدادرسانی به سیل زدگان افغانستان کاظمی قمی از آمادگی ایران برای ارسال کمک به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد طالبان: تاکنون ۳۱۵ نفر در سیلاب‌های اخیر بغلان جان خود را از دست داده‌اند ویدئو | میزبانی حرم رضوی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت ابراز تأسف سخنگوی وزارت خارجه درپی وقوع سیل در افغانستان ۳۰۰هزار کودک در سیلِ ولایت بغلان افغانستان آسیب دیده‌اند
سرخط خبرها

نگاهی به کتاب «افغانستان؛ پیشاملت نادولت»

  • کد خبر: ۱۱۰۶۲۰
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
نگاهی به کتاب «افغانستان؛ پیشاملت نادولت»
معرفی کتاب «افغانستان؛ پیشاملت نادولت» اثر «محسن خلیلی» استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد که به همت انتشارات بدخشان در مشهد چاپ شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نویسنده این کتاب درباره آن نوشته است:

گیاه افغانستان ذهن من، زمانی جوانه زد که به وقت نماز نیمروز، در مسجد جامع هرات، نشسته بودم بر زمین. دو نوجوان هشت نه ده ساله دیدم دست‌ها در دست هم و سر‌ها به سوی هم خم. فرورفته در بحر خود و پشت به من و رو به گنبد مسجد. به گمانم در جست وجوی خدای بودند.

ناگهان، به گذشته پرتاب شدم و آنان را در خود دیدم. درواقع، کودکی ام را دیدم، نه، بلکه نیاکان خود را دیدم در ۷۰۰، ۶۰۰ سال پیش از این.

درلحظه، وارد یک دهلیز شدم پر از پیچ وخم. سرم گیج رفت و به خوابی کوتاه رفتم و سرخوش شدم و در دالان زمان، به شتاب رفتم و برگشتم. نه نشان، نه نشانی و نه نشانه. نه کودکی درمیان بود و نه مستی سرخوشانه. مات ومبهوت، نشستم و دست بر سر کشیدم و دو دست بر چهره. چشمانم خیس بود از گریه.

نفهمیدم چه بود و چه شد. هرچه بود، کشاکش تن و روان بود و هرکدام، به سویی روانه. افغانستان، در جانم نشست.

افغانستان، کشور «چند» هاست؛ چندقوم و چندنژاد و چندزبان و چندمذهب و چندتاریخ و چندجغرافیا و البته همین است که داوری را درباره آینده جامعه و دولت و کشور و ملت در سرزمینی به نام افغانستان دشوار کرده است.

سرشت‌های چندگانه جامعه افغان، به سرنوشت‌های چندگانه، فرجام یافته و آینده را در دوپهلویی فروبرده و همگان را دچار سرگیجه ساخته است. آیا افغانان، توان رهیدن و گسلیدن از نادولتی، کم دولتی، بی دولتی، بددولتی و پاددولتی را دارند یا خیر؟

کتاب افغانستان؛ پیشاملت نادولت، نوشته محسن خلیلی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، پیشکش شده است به (صدیق) همسایه افغانستانی ما در نجف آباد؛ از خانواده‌ای پاک سرشت و پرهیزگار و پاک نهاد و به امید تندرستی و خوشبختی او (که اکنون روزگار، نمی‌دانم کجاست و چه می‌کند) و به امید خوش کامی و شادمانی مردمان افغانستان.

کتاب افغانستان؛ پیشاملت نادولت (مشهد: بدخشان، ۱۴۰۱) به پایمردی و نیک مرامی جناب آقای عبدالوهاب واعظی (مدیر انتشارات بدخشان و صاحب کتاب فروشی هیواد) چاپ و پخش شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->